Brasede kartofler, er virkelig lækkert. De bliver lækkert sprøde udenpå med en blød midte. Du kan sagtens bruge en rest kartofler fra dagen før. Og er derfor perfekt til at undgå madspild.  

For at få de lækreste sprøde og gyldne brasede kartofler, kræver det tålmodighed. Og så skal de stege i både rigtig smør og olie. Det er vigtigt, at man ikke vender sine kartofler for ofte. De skal have lov til at ligge og få en sprød stegeskorpe.

Hvis du vil se vores andre opskrifter på kartofler, så finder du dem her.

Brasede kartofler kan varieres og leges med efter behag. Du kan fx tilsætte grøntsager eller tilsætte krydderier, men herhjemme er vi mest til den helt klassiske, så det er den du får opskriften på her – velbekomme

Brasede kartofler
5 fra 2 stemmer
Forberedelsestid 15 minutter
Tilberedningstid 1 time
Samlet tid 1 time 15 minutter
Antal 4 portioner
Kalorier pr. portion 253

Ingredienser

  • 1000 g kartofler
  • 2 spsk olie - eller smør
  • salt
  • peber

Sådan gør du
 

  • Kartoflerne skrælles og koges i let saltet vand. De skal være næsten møre, men ikke bløde
  • Kartoflerne køles af. Du kan med fordel koge kartoflerne dagen i forvejen og stille dem i køleskabet
  • Kartoflerne skæres ud i mundrette tern
  • Kartoflerne skal stege med middel varme i olie eller smør. Du skal ikke røre i kartoflerne, men vende dem, dog ikke for ofte. Man skal lade kartoflerne ligge, da de på den måde lettes tager farve. De skal stege til de er gylden brune. De skal formentlig have ca. 20-30 minutter på panden
  • Krydder med salt og peber og server

Tips og noter

  • Jeg plejer at bruge bagekartofler. De er nemmere at skrælle. 
  • Ved at skære kartoflerne i tern inden du koger dem, så kan du koge kartoflerne i kortere tid. Det nedsætte samtidig risikoen for at de brasede kartofler bliver smattede.
  • Du kan sagtens koge kartoflerne uden salt og først smage til med salt og peber lige inden servering.

Næringsindhold

Serving: 1portionKalorier: 253kcalKulhydrater: 44gProtein: 5gFedt: 7gMættet fedt: 1gFlerumættet fedt: 4gEnkeltumættet fedt: 2gTransfedt: 0.04gNatrium: 596mgKalium: 1056mgFiber: 6gSukker: 2gVitamin A: 6IUVitamin C: 49mgCalcium: 31mgJern: 2mg
Udskriv opskrift

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *